 اهداف
اهداف
ادبیات حماسی، در حال حاضر، با اقبال جامعة جوان به شاهنامه و اساطیر، حوزة رو به رشدی است. اما متاسفانه، با نگاه به کیفیت سطح پژوهشهای موجود و نشر آثار پژوهشی در دو ردة مقالات مجلات دانشگاهی و نشر کتب علمی تحلیلی و تصحیحی، سایة سنگین کمیتگرایی در نظام آموزشی و شکل گرفتن استادانی که به جای تمرکز بر پژوهش، صرفاً به راهبری دانشجویان تکمیلی محدود شدهاند، در سطح مقالات، سهم آثار توصیفی و تکراری را با رشدی فزاینده و تصاعدی بسیار بیشتر از مقالات نو و بدیع کرده است. بعضی تحقیقات نیز صرفاً به تطبیق کلیشهای و مکانیکی برخی نظریات رایج در این حوزه، مثل آرای پراپ و یونگ و کمپبل، با آثار حماسی فارسی محدود شده است؛ فارغ از اینکه فلسفة کاربردی این نظریات باید در استقصای موازی نظریه در پیکرة متونِ همسان و بازسازی مبنای نظری نظریه در بافتی بومی متمرکز باشد ،نه نمایش شباهتهای نظریه با متنی واحد و غفلت از تفاوتها و عوامل و انگیزههای برونمتنی اثر. در حوزة متنشناسی نیز، رونویسی پرغلط تکنسخههای برخی متون کمارز و چاپ آثار بیکیفیت، از حیث دانش تصحیح، و کماهمیت، از حیث محتوا، و نشر شتابزدة آثار، با استفاده از روابط حاکم بر «بازار» نشر و استفاده از رانتهای پژوهشی در این حوزه، ساحت تصحیح را که روزگاری زمینِ سبز شکوفاییِ درخشانترین میوههای باغ ادبپژوهی سنتی ایران معاصر بود، تبدیل به حوزة لمیزرع رشد دانشجویان بی«مسأله» و خلق افراد مشهور کثیرالانتشار و کممایه شده است؛ بعضاً افرادی که یک مقالة علمی – پژوهشی مستقل ارزشمند و حتی یک استناد مثبت (نه برای نقد منفی!) در آثار دیگران ندارند، ولی فهرست آثار منتشرة محتوی دهها اثر تصحیحی دارند. نشریه می کوشد مقالات بنیادین و استادانه و تک مولف را حمایت کند و نقد علمی و سالم را نیز تقویت کند. حوزه های ذیل در مقالات مورد جستتجو خواهد بود:
حوزة وسیع مطالعات حماسی در ایران، از حیث فراخناکی دامنة آثار و عمق کارهای علمی انجامی، در جهان، تنها با حوزة مطالعات غربیان در رشتة کلاسیک (که به مطالعة اساطیر، حماسهها، زبانها و بلاغت و فلسفة یونان و روم باستان میپردازد) قابل مقایسه است و حماسهپژوهی به این کیفیت در هیچ جای دنیا معمول نیست.
 دامنه موضوعی
 دامنه موضوعی
با نگاه به مطالعات پیشین، تبیین موضوعات این ساحت فراخ را در رئوس ذیل میتوان جستجو کرد:
1- شاهنامهپژوهی.
2- تصحیح انتقادی مجدد متون حماسی شناخته شده و تصحیح شده بر اساس نسخههای نویافته.
3- تصحیح متون حماسی کمتر شناخته شده و تصحیح نشده و شناساندن و چاپ آنها.
4- متنشناسی آثار حماسی، و شناخت و نقد نسخ و تاریخ تعامل صنعت چاپ با متون حماسی.
5- اسطورهشناسی و بررسی متون حماسی با نظریه های جدید حوزة علم الاساطیر.
6- کشف و تحلیل جنبههای زبانی، ادبی و بلاغی در متون حماسی.
7- ارتباطات متقابل میان جامعهشناسی و ادبیات حماسی.
8- ارتباطات متقابل روانشناسی و ادبیات حماسی.
9- ارتباطات متقابل و تلفیقی میان زبانشناسی و ادبیات حماسی.
10- ایجاد ارتباط متقابل و تلفیقی میان و ادبیات حماسی.
11- ارتباط شاهنامة فردوسی با دیگر آثار حماسی فارسی و ادبیات تطبیقی.
12- کشف ارتباط میان خردهفرهنگهای ابتدایی، مطالعات فرهنگی و ادبیات حماسی.
13- شاهنامة فردوسی، حماسه و ارتباط آن با فولکلور، ادبیات شفاهی و افسانههای کهن.
14- سنتها، جشنها و آیینهای کهن و متون حماسی.
15- زبانهای باستانی و متون حماسی.
16- شیوهها و سنتهای روایتگری شاهنامة فردوسی و دیگر متون حماسی (از گوسانها تا نقالان).
17- مخاطبشناسی آثار حماسی و بازتابهای سیاسی - اجتماعی تعامل حماسه و جامعه در طول تاریخ.
18- دینپژوهی، تاریخ ادیان و اعتقادات مذهبی و روایات حماسی.
19- باستانشناسی و حماسه.
20- مردمشناسی، انسانشناسی مدرن و حماسه.
21- ایرانشناسی و حماسه.
22- تأثیرات و تأثرات متقابل میان آثار حماسی و انواع دیگر ادب فارسی.
23- نقش ادبیاتحماسی در ایجاد وحدت ملی و همگراییهویتی در موزاییک فرهنگی-زبانی اقوام ایرانی.
24- ادبیات حماسی و نقد و نظریههای ادبی.
25- ادبیات حماسی و ادبیات معاصر.
26- بازآفرینی روایات حماسی در هنر مدرن (سینمای حماسی، ادبیات نمایشی، نقاشی و موسیقی و...).
27- زمینه های استفاده از شاهنامة فردوسی و دیگر متون حماسی در هنرهای تجسمی و صنایع دستی.
28- ارائة راهکار برای استفاده از ادبیات حماسی، در زندگی اجتماعی امروز.
29- قابلیتهای ادب حماسی برای بالندگی، زایایی و پاسداری از زبان فارسی.
30- ادبیات حماسی و ادبیات کودک و نوجوان و اهتمام برای باز فرینی آثار حماسی برای نوجوانان.
31- حماسة مدرن و تبیین انواع جدید آن در گفتمان پسامدرن (حماسة مضحک، حماسة زبان، انواع ترکیبی حماسه